Articole/Știri - Exproprierea și stabilirea despăgubirilor - expropriere CFR Oradea-Cluj. Avocat expropriere Oradea. Avocat expropriere Aleșd
Exproprierea și stabilirea despăgubirilor - expropriere CFR Oradea-Cluj. Avocat expropriere Oradea. Avocat expropriere Aleșd
Av. Larisa Gabriela Domocoș - TEL 0747 108 008 ; Av. Vlad Ionuț Domocoș - TEL 0758 360 112;
Exproprierea este reglementată de Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică care se aplică tuturor procedurilor de expropriere și de Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național, județean sau local și se aplică doar pentru executarea lucrărilor enumerate la art. 1 și 2 din lege. În cele ce urmează, ne vom apleca atenția cu precădere asupra Legii nr. 255/2010, care are o reglementare specială.
Exproprierea reprezintă o operațiune juridică prin care statul român, județele, municipiile, orașele sau comunele dobândesc în mod forțat dreptul de proprietate asupra imobilelor (care aparțin persoanelor fizice sau persoanelor juridice) necesare executării lucrărilor de utilitate publică. Expropriatorul plătește persoanelor fizice sau juridice expropriate în mod obligatoriu despăgubire justă și prealabilă.
Utilitatea publică se declară pentru lucrări de interes naţional sau de interes local, cum ar fi spre exemplu electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca-Oradea-Episcopia Bihor care reprezintă o lucrare de utilitate publică de interes național sau deschiderea, alinierea şi lărgirea străzilor, care poate reprezenta o lucrare de utilitate publică de interes local. La art. 2 din Legea nr. 255/2010 sunt enumerate lucrările declarate de drept de utilitate publică.
Etapele procedurii de expropriere conform Legii nr. 255/2010 sunt:
a) aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai lucrărilor de interes naţional, judeţean sau local;
b) consemnarea sumei individuale aferente reprezentând plata despăgubirii pentru imobilele care fac parte din coridorul de expropriere şi afişarea listei proprietarilor imobilelor;
c) transferul dreptului de proprietate;
d) finalizarea formalităţilor aferente procedurii de expropriere.
Prima etapă constă în aprobarea, prin Hotărâre de Guvern sau, după caz, prin hotărâre a autorităţii administraţiei publice locale sau judeţene, a indicatorilor tehnico-economici ai lucrărilor de interes naţional, judeţean sau local, a amplasamentului lucrărilor, a sursei de finanțare, a declanșării procedurii de expropriere a tuturor imobilelor ce constituie coridorul de expropriere, a listei proprietarilor de imobile, a sumelor individuale aferente despăgubirii estimate de expropriator și a termenului în care acestea se virează într-un cont deschis pe numele expropriatorului la dispoziţia proprietarilor de imobile.
În a doua etapă, expropriatorul are obligația consemnării sumelor individuale reprezentând plata despăgubirii la dispoziția proprietarilor imobilelor, individualizați conform listei proprietarilor, astfel cum rezultă din evidențele ANCPI, precum și afișarea listei imobilelor ce urmează a fi expropriate și care fac parte din coridorul de expropriere, anterior notificării proprietarilor. De asemenea, expropriatorul va transmite către proprietari, prin poștă, notificarea intenției de expropriere a imobilelor și lista imobilelor ce urmează a fi expropriate. În termen de 20 de zile calendaristice de la data notificării, proprietarii imobilelor cuprinse în listă au obligaţia prezentării la sediul expropriatorului, în vederea depunerii documentelor care să ateste dreptul de proprietate sau alt drept real pentru stabilirea unei juste despăgubiri. În situația imposibilității prezentării la sediul expropriatorului, documentele care atestă dreptul de proprietate se pot transmite și prin poștă la sediul acestuia.
A treia etapă este reprezentată de transferul dreptului de proprietate. Transferul dreptului de proprietate asupra imobilelor din proprietatea privată a persoanelor fizice sau juridice în proprietatea publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale şi în administrarea expropriatorului operează de drept la data emiterii actului administrativ de expropriere („decizia de expropriere”) de către expropriator, ulterior consemnării sumelor aferente despăgubirii.
În a patra etapă care corespunde cu finalizarea formalităților aferente exproprierii, statul sau unitățile administrativ-teritoriale intabulează dreptul de proprietate asupra culoarului de expropriere și va începe lucrările de utilitate publică.
Conform legii, decizia de expropriere se emite şi îşi produce efectele şi în situaţia în care proprietarii imobilelor cuprinse în listă nu se prezintă la sediul expropriatorului, nu prezintă un titlu valabil sau nu sunt cunoscuţi proprietarii, precum şi în situaţia succesiunilor nedeschise ori a succesorilor necunoscuţi sau în care nu se ajunge la o înţelegere privind valoarea despăgubirii.
În situaţia în care imobilele expropriate sunt proprietatea unei persoane decedate, despăgubirea se va consemna pe seama defunctului. Despăgubirile vor fi eliberate numai succesorilor care îşi vor dovedi calitatea cu certificatul de calitate de moştenitor, certificatul de moştenitor sau cu hotărârea judecătorească definitivă.
În cazul în care despăgubirea referitoare la acelaşi imobil sunt cerute în concurs sau în contradictoriu de mai multe persoane aparent îndreptăţite, despăgubirea se va consemna pe numele tuturor, urmând să fie împărţite potrivit legii civile. Altfel spus, acestea se vor împărți conform cotei-părți din dreptul de proprietate ce îî revine fiecăruia.
Atenție! Eventualele litigii între coproprietari (ex: partaj) amână eliberarea despăgubirii consemnate.
Expropriatul nemulțumit de cuantumul despăgubirii se poate adresa instanței judecătorești competente în termen de 3 ani de la data la care i-a fost comunicată hotărârea de stabilire a cuantumului despăgubirii, sub sancțiunea decăderii.
Conform Legii nr. 255/2010, ca regulă, expropriatul nu poate contesta transferul dreptului de proprietate asupra imobilului supus exproprierii.
Prin excepție, în anumite situații, decizia de expropriere poate fi cenzurată pentru exces de putere de către instanțele de contencios administrativ și fiscal în temeiul Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ.
Cererile întemeiate pe art. 23 din Legea nr. 255/2010, având ca obiect contestarea cuantumului despăgubirii stabilite de expropriator sunt de competenţa instanţelor de drept comun, fiind astfel de competența în primă instanță de competența tribunalului de la locul situării imobilului.
Cererile având ca obiect stabilirea dreptului la despăgubire și a cuantumului acesteia, formulate în contradictoriu cu statul român sau cu autoritățile administrativ teritoriale sunt scutite de taxa judiciară de timbru.
În esență, la calculul despăgubirii urmează a se avea în vedere valoarea imobilului expropriat ținând cont de expertizele notariale cât și de valoarea de piață a imobilului, la data exproprierii, precum și de valoarea eventualelor prejudicii rezultate de expropriere.
Pentru stabilirea cuantumului despăgubirii instanţa va constitui o comisie de experţi compusă dintr-un expert numit de instanţă, unul desemnat de expropriator şi un al treilea desemnat din partea proprietarilor imobilelor expropriate. Experţii, la realizarea raportului de expertiză, precum şi instanţa vor ţine seama de expertizele întocmite şi actualizate de camerele notarilor publici, la momentul transferului dreptului de proprietate (și nu la data întocmirii raportului de expertiză), cât și de preţul cu care se vând, în mod obişnuit, imobilele de acelaşi fel în unitatea administrativ-teritorială, la data întocmirii raportului de expertiză, precum şi de daunele aduse proprietarului sau, după caz, altor persoane îndreptăţite, luând în considerare şi dovezile prezentate de aceştia.
Atenție! Despăgubirea acordată de instanţă nu va putea fi mai mică decât cea oferită de expropriator şi nici mai mare decât cea solicitată de expropriat sau de altă persoană interesată.
Atenție!! De cele mai multe ori, despăgubirea calculată de expropriator este mult mai mică decât valoarea de circulație a bunului expropriat sau chiar decât valoarea imobilului calculată prin luarea în considerare a expertizelor notariale.
Cheltuielile necesare pentru realizarea expertizelor de evaluare a cuantumului despăgubirilor cuvenite ca urmare a exproprierii în cadrul litigiilor prevăzute la alin. (1) vor fi avansate în conformitate cu procedura de drept comun. Astfel, cheltuielile privind costurile expertizei vor fi acoperite de proprietar/reclamant, iar în situația câștigării procesului, acestea vor putea fi recuperate de la expropriator.
Pe lângă onorariului experților/ contravaloarea raportului de expertiză, va trebui să aveți în vedere și onorariul avocatului, iar în situația câștigării procesului, cheltuielile judiciare vor fi suportate de expropriator.
Conform OUG nr. 51/2008 în situația în care îndepliniți anumite condiții expres prevăzute de lege (dovedite cu înscrisuri), avocatul vă poate ajuta cu redactarea unei cereri de ajutor public judiciar care se poate încuviința de instanța de judecată pentru plata onorariului expertului desemnat pentru realizarea expertizelor de evaluare a cuantumului despăgubirilor.
Răspunsul este afirmativ. La cerere, despăgubirea va fi eliberată inclusiv titularilor drepturilor reale care nu sunt de acord cu cuantumul stabilit proporţional cu cota-parte deţinută. Ulterior, în situaţia stabilirii unui cuantum superior prin hotărâre judecătorească definitivă, expropriatorul va elibera expropriatului, suma reprezentând diferenţa dintre despăgubirea stabilită de instanţa judecătorească şi despăgubirea stabilită de expropriator, proporţional cu cota-parte pe care au deţinut-o.
Deţinătorii cu orice titlu ai imobilelor situate pe coridorul de expropriere, afectate de elaborarea documentaţiei de urbanism, studiului de fezabilitate - varianta finală sau a documentaţiilor topo-cadastrale, după caz, după o prealabilă şi obligatorie înştiinţare efectuată de către expropriator, sunt obligaţi să permită accesul pentru efectuarea măsurătorilor topografice, a studiilor geotehnice şi a oricăror operaţiuni necesare studiului de fezabilitate, precum şi a studiilor de teren arheologice, respectiv pentru efectuarea măsurătorilor topografice necesare întocmirii planurilor, precum şi pentru întocmirea rapoartelor de evaluare sau pentru orice alte activităţi necesare prevăzute de lege.
În situația în care nu veți permite accesul la imobil al expropriatorului, acesta va apela la concursul autorităților administrației publice locale și a forțelor de ordine publică.
Ești afectat de exproprierile realizate pentru electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată CFR-CLUJ-NAPOCA-ORADEA-EPISCOPIA BIHOR?- click aici pentru a vedea Hotărârea de Guvern
- Află care sunt persoanele fizice/ juridice, imobilele afectate de exproprierile realizate de CFR respectiv care sunt despăgubirile estimate de stat:
UAT BORȘ- jud. Bihor: Proprietari, imobile, sume estimate cu titlu de despăgubiri- click aici.
UAT ORADEA- jud. Bihor: Proprietari, imobile, sume estimate cu titlu de despăgubiri-click aici.
UAT OȘORHEI- jud. Bihor: Proprietari, imobile, sume estimate cu titlu de despăgubiri:- click aci.
UAT SĂCĂDAT- jud. Bihor: Proprietari, imobile, sume estimate cu titlu de despăgubiri:- click aci.
UAT TILEAGD- jud. Bihor: Proprietari, imobile, sume estimate cu titlu de despăgubiri:- click aci.
UAT ȚEȚCHEA- jud. Bihor: Proprietari, imobile, sume estimate cu titlu de despăgubiri:- click aci.
UAT AȘTILEU- jud. Bihor: Proprietari, imobile, sume estimate cu titlu de despăgubiri:- click aci.
UAT MĂGEȘTI- jud. Bihor: Proprietari, imobile, sume estimate cu titlu de despăgubiri:- click aci.
UAT VADU CRIȘULUI- jud. Bihor: Proprietari, imobile, sume estimate cu titlu de despăgubiri:- click aci.
UAT ȘUNCUIUȘ jud. Bihor: Proprietari, imobile, sume estimate cu titlu de despăgubiri:- click aci.
UAT BRATCA- jud. Bihor: Proprietari, imobile, sume estimate cu titlu de despăgubiri:- click aci.
UAT BULZ- jud. Bihor: Proprietari, imobile, sume estimate cu titlu de despăgubiri:- click aci.
UAT ALMAȘU-jud. Sălaj-click aici.
UAT CUZĂPLAC-jud. Sălaj- click aici.
UAT NEGRENI, UAT CIUCEA, UAT POIENI, UAT HUEDIN, UAT IZVORUL CRIȘULUI, UAT AGHIREȘU, UAT GÂRBĂU, UAT BACIU, UAT CLUJ-NAPOCA - jud. Cluj - click aici.
*Prezentul articol cuprinde informații generale și nu reprezintă consultanță juridică.
**În situația în care doriți să obțineți informații legate de situația dumneavoastră concretă, inclusiv prin raportare la cuantumul aproximativ al despăgubirii la care, potrivit legii, ați avea dreptul, avocații Biroului Domocoș oferă consultanță juridică la sediile birourilor situate în Mun. Oradea sau Orașul Aleșd, respectiv asistare și reprezentare în fața instanțelor judecătorești competente.
***Programări consultanță juridică: TEL: 0758 360 112 sau 0747 108 008.