Articole/Știri - Cum pot înființa o asociație (ONG)? Care sunt pașii de urmat? Acordarea personalității juridice.

Cum pot înființa o asociație (ONG)? Care sunt pașii de urmat? Acordarea personalității juridice.


publicat la data 30 ian. 2023, scris de Vlad Domocos

   În cuprinsul secțiunii ÎNTREBĂRI FRECVENTE. RĂSPUNSUL NOSTRU, avocații Biroului DOMOCOȘ LAW își propun să răspundă,  în mod punctual, întrebărilor frecvente și curiozităților incidente în procesul de înființare a unei asociații. Astfel, în cuprinsul prezentului articol vom răspunde următoarelor întrebări:

  De câte persoane este nevoie să înființez o asociație? De unde pot obține rezervarea de denumire a unei asociații și care este procesul? Care sunt actele de care avem nevoie nevoie pentru a înființa o asociație (ONG)? De unde obținem actul constitutiv și statutul pentru un ONG? La ce instanță introducem cererea de acordare a personalității juridice pentru o asociație? Este necesară plata unei taxe de timbru? De unde obținem dovada patrimoniului inițial? Trebuie să ne facem un cont la bancă? Ulterior înregistrării asociației, vom putea opera modificări în actul constitutiv și în statut?

POT ÎNFIINȚA DE UNUL SINGUR O ASOCIAȚIE ? CARE ESTE NUMĂRUL MINIM DE PERSOANE PENTRU A PUTEA SOLICITA ÎNFIINȚAREA UNEI ASOCIAȚII?

  Nu, nu poți înființa o asociație de unul singur.
  Pentru înființarea unei asociații este nevoie de trei (3) sau mai multe persoane deoarece, asociaţia este definită ca fiind subiectul de drept privat constituit de trei sau mai multe persoane care, pe baza unei înţelegeri, pun în comun şi fără drept de restituire contribuţia materială, cunoştinţele sau aportul lor în muncă pentru realizarea unor activităţi în interes general, al unor colectivităţi sau, după caz, în interesul lor personal nepatrimonial.

CARE SUNT ACTELE NECESARE PENTRU ÎNFIINȚAREA (DOBÂNDIREA PERSONALITĂȚII JURIDICE) UNEI ASOCIAȚII? UNDE SE DEPUNE CEREREA ?

   Asociaţia dobândeşte personalitate juridică prin înscrierea în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei circumscripţie teritorială îşi are sediul, motiv pentru care, cererea privind înființarea asociației se va depune la această instanță.

  Alăturat cererii adresate judecătoriei, se vor depune următoarele acte:
1.    Dovada disponibilității denumirii eliberată de către Ministerul Justiției (Rezervarea denumirii). 

  Dovada disponibilității denumirii se eliberează ca urmare a unei cereri adresate de către persoana interesată Ministerului Justiției. Taxa pentru rezervarea denumirii este de 36 LEI. Dovada achitării taxei în contul Ministerului Justiției se depune în original alăturat cererii de rezervare. Pe lângă această suma va trebui să aveți în vedere și costurile poștale.
2.    Actul constitutiv al asociației.
3.    Statutul asociației.
4.    Acte doveditoare ale sediului (CF + contract de închiriere/ contract de comodat etc). La cererea dumneavoastră,  actul constitutiv, statutul și contractul de închiriere/comodat vor fi redactate de către avocații Biroului și autentificate de un biroul notarial colaborator.
5.    Acte doveditoare ale patrimoniului initial.

  Prin acte doveditoare ale patrimoniului inițail înțelegem extrasul de cont (cont de capital) care se va deschide la orice bancă agreată de către beneficiar. Pentru deschiderea contului de capital, oe lângă actele de identitate va trebui să prezentați funcționarului bancar dovada denumirii asociației, actul constitutiv și statutul.

  ATENȚIE!- până la data obținerii hotărârii judecătorești definitive, a certificatului de înregistrare în registrul asociațiilor și fundațiilor și efectuarea înregistrării fiscale (obținerea CUI de la ANAF) nu veți putea deschide contul final al asociației. Astfel, vă atragem atenția asupra faptului că, contul de capital (cel deschis inițial, anterior înregistrăriii cererii la instanța competentă) nu va putea fi folosit pentru tranzacții!!!
6.    Copii certificate pentru conformitate cu originalul ale actelor doveditoare ale identităţii membrilor asociaţi
7.    Caziere fiscale ale membrilor asociați.  

ATENȚIE! -certificatul de cazier fiscal se eliberează de ANAF, pe loc, în baza unei cereri a beneficiarului (obligatoriu veți prezenta cartea de identitate). Perioada de valabilitate a certificatului de cazier fiscal este de doar 30 de zile.
8.    Dovada achitării taxei judiciare de timbru. Taxa de timbru în cuantum de 100 LEI.
9.    Declarația privind beneficiarul real al asociației. 

DE UNDE POT OBȚINE ACTELE NECESARE?

  1. Dovada disponibilității denumirii se eliberează ca urmare a cererii adresate Serviciului Comunicare și Relații Publice din cadrul Ministerului Justiției. Alăturat cererii se va face dovada achitării taxei speciale. Valabilitatea rezervării denumirii este de 6 luni.
  Nu știi cum să obții rezervarea ? Te ajutăm noi ! Ne puteți contacta aici !
  2.Actul constitutiv respectiv statutul asociației trebuie să cuprindă, sub sancțiunea nulității absolute anumite elemente reclamate în mod expres de către lege, motiv pentru care, considerăm oportun ca aceste acte să fie redactate de către avocați, întocmai pentru respectarea normativelor strict enumerate în cuprinsul OG nr. 26/200 cu privier la asociații și fundații.
  Atragem atenția asupra faptului că existența diverselor tipizate (model act constitutiv, statut etc), inclusiv cele ușor accesibile în mediul online, nu sunt apte să îndeplinească cerințele legii.
  Cu privire la aceste aspect, raportat la scopul propus, la obiectivele urmărite în realizarea scopului asociației precum și la relația existent între asociați, milităm pentru realizarea actului constitutiv și al statutului în mod invididual, pentru fiecare asociație în parte.
  Nu știi cum să redactezi actul constitutiv sau statutul în condițiile legii? Te ajutăm noi! Click aici pentru contact !

CARE SUNT PAȘII ULTERIORI OBȚINERII HOTĂRÂRII JUDECĂTOREȘTI? TREBUIE SĂ MAI ÎNDEPLINESC ȘI ALTE PROCEDURI?

  Da. Ulterior pronunțării hotărârii judecătorești se va realiza comunicarea acesteia către beneficiar. De la data (data înscrisă pe ștampila aplicată pe plicul în care a fost comunicată hotărârea) comunicării, va trebui să așteptați să treacă termenul de apel de 5 zile (pentru ca hotărârea să rămână definitivă). Ulterior, vă  veți prezenta cu hotărârea serviciului arhivă de la judecătoria competentă pentru a solicita legalizarea și eliberarea certificatului de înregistrare. Ulterior, cu hotărârea judecătorească definitivă, certificatul de înregistrare și actele asociației vă veți prezenta la ANAF pentru a obține înregistrarea fiscală.

ÎNREGISTRAREA FISCALĂ

   Înregistrarea fiscală se realizează la ANAF.

PREZENTAREA LA BANCĂ PENTRU DESCHIDEREA CONTULUI ASOCIAȚIEI
BENEFICII  

 

AVOCAT ÎNFIINȚARE ASOCIAȚIE (ONG) ORADEA                             TEL: 0758 360 112 / 0747 108 008 

AVOCAT ÎNFIINȚARE ASOCIAȚIE (ONG) ALEȘD                                TEL: 0758 360 112 / 0747 108 008 

AVOCAT ÎNFIINȚARE ASOCIAȚIE (ONG)                                             TEL: 0758 360 112 / 0747 108 008